Monday, December 26, 2016

Menghina orang lain seperti caci diri sendiri

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:35 PM


RASULULLAH SAW bersabda yg maksudnya: 
"Sesiapa yg menolak kata² buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka drpd mengenainya pada hari kiamat." (Hadis riwayat Ahmad & Tirmizi)




Melakukan perbuatan seperti memperli, memperolok², mengejek, menghina, memperleceh, memperlekeh kemampuan orang lain, memanggil orang lain dgn gelaran yg tidak baik, memalukan orang, menyatakan kekurangan orang secara terang²an kpd orang lain & sebagainya adalah perbuatan yg sangat dilarang oleh Allah.



Sesiapa yg mencaci orang lain dgn perkataan² yg buruk seumpama dia mencaci dirinya sendiri.


Sebaik²nya sebagai umat Islam kita hendaklah hidup saling menghormati, bantu membantu & tolong menolong tanpa mengira agama & keturunan orang yg ingin dibantu.


Justeru, apabila mendengar celaan kita sepatutnya bertindak menyembunyikan keburukan itu sekalipun seseorang yg dicela memang melakukan dosa yg mengaibkan krn kemungkinan orang itu sudah bertaubat & taubatnya diterima oleh Allah.


Sesungguhnya sesiapa yg berbuat demikian ganjarannya adalah amat besar di akhirat kelak.


Sunday, December 25, 2016

Kamulah yang TERINDAH

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:32 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua pembaca blog Teratak Pendidik. Terlalu lama rasanya tidak menulis.

Rupa-rupanya bila semakin dewasa semakin banyak tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Hobi menulis di blog pun terpaksa ditinggalkan buat sementara.

InsyaAllah sebelum tahun 2016 tamat, cik Wana akan berusaha update blog setiap hari. Hihihi..


Perempuan diuji di dunia...
Perlu pakai tudung
Perlu pakai stokin
Perlu tutup aurat dgn sempurna
Kena banyak fitnah
Kena taat perintah suami
Kena menjaga maruah diri
Tak boleh berlebihan dlm berhias



Di akhirat...

SABAR + REDHA = InsyaAllah Syurga menanti



Lelaki diberi kemudahan di dunia...
Tak payah pakai tudung
Tak payah pakai stokin
Aurat senang dijaga
Tak risau dgn fitnah
Mudah nak buat apa saja


Di akhirat...

Tanggung 
Dosa diri sendiri
Dosa isteri
Dosa anak² 
Dosa tanggungjawab yg tak dibuat
Dosa tak beri nafkah
Dosa tak menjaga pandangan
Dosa adik² 
Dosa sesama manusia
Dosa tak solat
& lain².

SABAR + REDHA belum cukup krn lelaki akan ditanya tanggungjawab mereka dibuat atau tidak di dunia.

Kalau melakukan tanggungjawab dgn baik = InsyAllah syurga menanti

Itulah kelebihan yg Allah berikan. Lelaki & perempuan masing² ada kelebihan & Allah itu Maha Adil. Janganlah kita merungut & tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita. Apa yg kita ada itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan. Bersyukurlah.


kata pagi...
"embun itu indah"

kata siang...
"matahari itu indah"

kata malam...
"bulan itu indah"

kata karang di lautan...
"laut itu indah"

kata kupu²...
"bunga itu indah"

Dan kamu adalah yg terindah ciptaan Allah

Surah At-Tin ayat 4 yg bermaksud:
“Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dgn sebaik² kejadian."

"Kamulah yg terindah"
Allah memilih kita menjadi manusia, bersyukurlah.

Tuesday, December 1, 2015

GiGi: Jaga & Sayangi

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:48 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Hari ini cik Wana ingin berkongsi berkenaan PENJAGAAN GIGI. Sebelum itu, ucapan TERIMA KASIH kepada IBU TERSAYANG iaitu NORHAEDAH MANSUR kerana bersusah payah menjaga gigi kami adik beradik daripada ia tumbuh sehingga kami terbiasa menjaga gigi sendiri.


Alhamdulillah syukur atas nikmat GIGI YANG CANTIK, BERSIH & PUTIH. Rasanya sudah menjadi trademark adik-beradik saya iaitu SENYUM WAJIB NAMPAK GIGI



IKLAN GIGI "ANAK²  HERMAN"

Berbalik kepada motif update blog hari ini itu berkenaan penjagaan gigi, mari kita lihat faktor penyebab gigi menjadi kuning & kusam.


Pewarna makanan

Bertambahnya usia & sering mengambil makanan & minuman yg mengandungi zat pewarna menjadi salah satu faktor penyebab warna gigi kusam atau menguning.



Warna dlm makanan & minuman berasal dari chromogens, molekul berpigmen yg boleh menempel pada gigi. Begitu juga dgn keasidan (masam) makanan & minuman. Keasidan (masam) membuat warna makanan mengikis gigi, sehingga gigi rapuh & chromogens mudah menempel.



Rutin menggosok gigi & menghindari rokok merupakan salah satu cara agar gigi tetap sihat, putih, bersih. Namun ada beberapa makanan & minuman yg perlu anda kawal & jaga. Ini dia antara makanan & minuman penyebab gigi kusam, kuning & bernoda:



Gula² kunyah seperti sugus

Bahan utama dari gula² kunyah adalah gula. Banyak mengambil gula² ini ternyata mempengaruhi kesihatan gigi, bukan hanya menyebabkan gigi berlubang & rapuh, malah juga menyebabkan gigi kuning.


Minuman bersoda

Umumnya minuman bersoda mengandung bahan pewarna yg bersifat asid & chromogens. Jika diminum secara kerap, molekul pigmen yg terkandung akan menempel pada gigi sehingga gigi cepat kusam.


Hanya ini yg mampu dikongsi. Semoga kita sama² menjauhi makanan & minuman yg menyebabkan gigi kita semakin kuning & kusam.


Wallahualam

Monday, November 30, 2015

Saya seorang guru Matematik

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:48 PM


Dulu,
teringin sekali menjadi seorang arkitek,
sebab suka melukis rumah²,
teringin membina sebuah masjid.
Tapi,tak bijak Fizik.


Dulu,
teringin sekali menjadi seorang doktor,
sebab nak merawat ummah,
menyembuhkan jundi² Allah.
Tapi,tak bijak Biologi.


Dulu,
teringin sekali menjadi usahawan,
nak bantu ekonomi Islam,
nak jadi usahawan Islam yg berjaya.
Tapi,tak bijak Prinsip Akaun.


Dan hari ini,
Allah telah memilih saya,
untuk menjadi seorang guru.


Kini,
saya sedar,
impian saya untuk menjadi arkitek, doktor & usahawan akan tercapai,
kerana dgn menjadi guru,
saya boleh jadi semuanya,
arkitek yg akan mencetak rijal² yg hebat,

doktor yg akan merawat akhlak pelajar,

usahawan yg akan menjana tenaga jundi² Allah di masa hadapan.

Alhamdulillah.


Siapa KITA?

Kita ialah orang² yg terdiri dari pelbagai profesion, tetapi telah disatukan oleh satu akidah & matlamat yg sama.

Kita berbeza profesion tapi masih membicarakan soal yg sama. Dengan kata lain,



seorang doktor akan bercakap tentang Islam,

seorang jurutera akan bercakap tentang Islam,

seorang cikgu juga akan bercakap tentang Islam,

hatta seorang nelayan di laut turut bercakap tentang Islam walau mungkin pada ikan² tidak berakal.


Variasi profesion yang menjadi alat untuk memudahkan kerja² kita untuk Islam.




Menarikkan...?



Siapa SAYA?


Saya seorang guru Matematik yg akan tetap membicarakan tentang IslamInsyaAllah :)

Terima Kasih, Sayang Kamu!!!

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:07 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Terlalu lama sudah tidak menulis di blog TERATAK PENDIDIK. Kesibukan mengajar semakin lama semakin terasa. Mungkin begitulah dirasai oleh guru² baharu juga di awal menerajui arena pendidikan.


Di kesibukan bekerja, saya telah mengenali seseorang pelajar yg mempunyai sikap yg sama seperti al-marhumah adikku. Walaupun tidak sama 100% tetapi adalah 80%. 


Jom kenali dia.


Nama panjang Kimiko Faith Jackson
Nama pendek Kim
Tarikh lahir 19 Ogos 1999
Tempat lahir W.P.Labuan
Warna kegemaran Ungu
Anak pertama daripada tiga orang adik beradik
Seorang yang cergas kerana dia seorang atlet
Dia juga seorang yg comelperiang, banyak cakap, sensitif, manja, cepat nangis, jujur dan banyak lagi. 


InsyaAllah ada masa saya akan cerita lagi. Apa²pun saya nak bagitahu bahawa 
SAYA SAYANG KIM


Terima kasih kerana memahami & mendengar segala masalah cikgu @ kakak @ mammy.



Sunday, August 30, 2015

Sunnah Nabi: Cara Makan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:11 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Salam kemerdekaan buat semua pembaca setia blog Teratak Pendidik. Ewahhh... Perasan ada pembaca setia. Tidak apa, tiada pembaca pun blog ini tetap di hati.


Alhamdulillah malam ini keadaan cuaca tidak baik iaitu hujan lebat bergabung dgn petir sambung menyambung. Agak gembira memandangkan terpaksa la aktiviti ke arah yg kurang elok diberhentikan.


Setelah 2 dekad lebih hidup di dunia fana ini tidak pernah Malam Ambang Sambutan Kemerdekaan disambut dgn aktiviti yg bermanfaat. Biasanya konsert, bunga api, aktiviti mabuk, aktiviti zina (mungkin ada) & macam-macam lagi.


Sehingga ada kajian mengatakan bulan 5 tahun hadapannya akan lahirlah anak luar nikah ambang kemerdekaan. Huhu...


Berbalik pada tujuan mengupdate blog hari ini, cik Wana ingin berkongsi sedikit sunnah makan yg dianjurkan oleh Rasulullah melalui beberapa situasi. JOM BACA...


*************


Di sebuah restoran mahal.


Seorang gadis bertudung labuh makan seorang diri.


Tiba-tiba datang sekumpulan remaja duduk di meja sebelah.


Seorang gadis dari kumpulan itu berkata:
"Gadis kampung mana pula datang restoran mahal begini, pastu makan guna tangan pula tu. Ni mesti tak reti nak pakai sudu & garfu kan?"


Seorang anak muda pula menyampuk:
"Ish... Muka cantik tapi makan sampai licin pinggan. Malu deh kalau aku jadi bf dia. Kalau awek aku makan tak sampai separuh pinggan. Diet katakan. Nak jaga badan."


Seorang lagi berkata:
"Ewww... Tengok tu, sampai menjilat jari dowh. Geli aku. Pengotor rupanya awek tudung labuh ni.."



Kemudian datang seorang lelaki yang tidak dikenali ke arah kumpulan remaja tu...



Lelaki tu berkata:
♥ Gadis bertudung itu makan guna tangan kerana ikut sunnah Rasulullah s.a.w. bukan kerana dia gadis kampung.



♥ Gadis bertudung itu makan sampai licin kerana dia tak ikut nafsu untuk membazir, bukan kerana dia tidak malu.



♥ Gadis bertudung itu makan sampai menjilat jari kerana ikut sunnah Rasulullah s.a.w, bukan kerana dia pengotor.



Rasulullah saw. bersabda yg bermaksud: 
“Sesiapa yg menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya ia telah mencintaiku, dan sesiapa yg mencintaiku, nescaya ia bersama-samaku di dalam syurga.. (Riwayat Anas ra.) (^_^) ♥

Wallahualam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...