Saturday, July 1, 2017

Salam Aidilfiri 1438H

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:22 AM

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Salam Aidilfitri.

Alhamdulillah hari ini sudah masuk 7 Syawal. Tahun ini tahun keempat kami menyambut lebaran tanpa adikku al-marhumah Selpianah. Tahun ini juga pertama kali adikku Herawati menyambut Ramadhan bersama keluarga mertua. 

Maka tahun ini cik Wana beraya bersama insan-insan ini.




Terima kasih Allah kerana masih meminjamkan Ayah, Ibu, Adik Ayu, Adik Syawal, Adik Ika, Adik Syam, Adik Aisyah & Adik Nurul

Selamat Hari Raya Aidilfitri. 
Maaf Zahir Batin


Sunday, June 4, 2017

Tabah & Terus Berjuang

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:56 PM


Tatkala matahari terbit membuka lembaran hari yg baru.
Hati seakan terpaut untuk memandang ke arah langit yg membiru.
Mengimbau sejenak akan perjalanan hidup yg ditempuh.



Dan saat itu.
Diri terkulai lemah. 
Hati terasa pedih.
Persoalan kelmarin datang menyinggah kotak hati.
Mampukah aku untuk menggapai mahkota kejayaan?





Duri-duri cabaran yg masih tersisa di hati menjadi sakit kembali.
Hati sering menjerit agar menghentikan langkah perjuangan.
Tak sanggup lagi tercalar. 
Tak mampu lagi untuk dilukai.
Fikiran seakan hilang kawalan.
Cahaya penyelesaian masih malap.
Air mata yg tumpah jua telah kering.
Hanya keluhan sebagai peneman diri.
Memberitahu alam bahawa diri telah tewas.



Tiba-tiba pada detik itu.
Cahaya matahari yg terang telah dilindungi awan.
Sang hujan muncul mencurahkan segala isinya.
Suasana hati yg suram menjadi kelam.
Nyawa seakan tercabut dari jasad.
Meninggalkan diri tanpa semangat untuk hidup.



Azan beralun merdu kedengaran sayup-sayup dari luar tingkap.
Dan hujan yg menjadi tetamu mengundurkan diri.
Cahaya mentari yg ceria mengambil tempat.
Membawa si pelangi sebagai hiasan permandangan.


Hati terasa disentuh ketenangan.
Dan satu peristiwa selepas itu telah mengubah segalanya.
Di satu pohon hijau yg cantik & meredupkan permandangan.
Seekor rama-rama cantik berusaha untuk keluar dari kepompong kecilnya.
Berusaha sekuat mungkin & segala daya usaha.
Untuk membebaskan diri ke dunia baru.
Yg penuh dengan cabaran & ujian.



Rama-rama itu.
Dulunya sejenis serangga yg hodoh & dipandang jijik.
Dan kini sebelum bertukar menjadi rama-rama yg cantik.
Si kecil itu harus menempuh kesusahan yg sementara.
Sebelum menjadi rama-rama cantik yg terbang bebas.



Aku terfikir.
Sedangkan rama-rama yg tidak berakal itu.
Tidak mengenali erti putus asa & berjuang untuk hidup.



Kenapa aku boleh berputus asa dalam hidup yang sementara?


Perjuangan itu memang pahit.
Sebab di akhir perjuangan itu ada kemanisan kejayaan.
Ujian itu memang pedih.
Sebab di akhir ujian ada nikmat yg menenangkan.



Allah uji kita dengan apa yg hambaNya mampu.
Percayalah dengan janji Allah.
Tiada sesuatu perkara yg terjadi itu sia-sia.
Jangan putus asa dalam perjuangan.
Teruskan kudrat sedaya mungkin.
Mahkota kejayaan pasti di genggaman.




Saturday, June 3, 2017

Wanita Muslim, Fahami Maksud HIJAB!

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:01 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.

Salam Ramadhan.

Puasa tak hari ini? Solat tak hari ini? Tutup aurat tak hari ini?
(Harap-harap semua jawapan IYA)
Ermmm...

Berdebar²nya, nervous...

Baiklah.

Awak ni kan, cantik sangat²

Entahlah, saya jumpa ramai orang cantik tapi awak ni 'naturally'. Banyak yg saya jumpa, lawa sebab mekap. Huhu. 

Saya suka tengok awak. Dari sudut manapun, mesti lawa. Buat muke straight ke, buat muka sweet² sikit ke, semua lawa! 

Sampaikan apabila saya tengok awakkan, saya mesti akan fikir. Kalau macam nielah cantiknya Allah boleh jadikan seorang manusia biasa, macam mana agaknya bidadari syurga. Sebabnya digambarkan bidadari syurga tu, bila tengok dia luluh hati & jantung sebab cair, sebab lawa sangat. Tengok awak pun saya dah luluh.

Tiba² bunyi macam pelik pula... Oouchhh, mesti awak seram.

Tapi benda yg saya nak cakap ni. Errmmm, terlebih dulu saya nak bagitahu yg tujuan saya cakap ni tidaklah lain tapi hanya sebab hati ni berasa terpanggil utk menyampaikan. Eh, nantilah saya elaborate lagi. Kita pergi dekat content dulu erk.

Awak, sekarang ni macam banyakkan Modeling Islamik? Dan banyak muslimah² punya style. Berhijab.

Kita semua nak jadi muslimah yg sejati. Wanita yg solehah. Perempuan Islam yg taat kpd Allah & Rasul, kita semua nak jadikan.

Tapi dgn izin Allah, kadang² kita terlepas pandang beberapa perkara yg tersesar jauh dari titik muslimah tu. Dlm hal ni, saya nak ajak kita renungkan soal hijab.

Sebelum tu, saya dgn rendah diri & hati nak mengajak kita sama² ponder, apa maksud hijab.

Kalau tengok ayat ni kan, 
Semoga terhijab segala dosaku dihadapanMu kelak

Maksud hijab tu adalah macam tutup, cover, lindung, hilang kan?

Actually memang maksud hijab macam tu. Hijab bukan refer pada sehelai kain yg disangkut di kepala & bertujuan utk menutup rambut sebagai aurat wanita.

Tapi hijab refer kpd 
pemakaian, penggayaan & perlakuan yg bertujuan menutup, melindungi & merahsiakan seorang perempuan.

Apabila Islam mewajibkan ke atas wanitanya utk berhijab, itulah yg dia mahukan.

Apabila cakap² ni, tiba² saya malu. Sebab teringat diri sendiri macamlah dah sempurna sangat pun.

Tapi itulah, kita sama² berusaha baiki diri & seru org lain (Islah Nafsi, Wad'u Ghairak). Sebabnya, kita tak nak pelihara diri seorang² tapi kita nak saling memelihara. 

Dlm surah Al-Asr Allah bersabda, 
Demi masa, manusia tu dlm kerugian. Kecuali orang yg saling berpesan² dgn kebenaran & saling berpesan² dgn kesabaran.

Awak. Kecantikan awak yg Allah kurniakan itu buat saya jeles. Saya dgn rendah hati & diri, dgn penuh jahil & fakir nak ajak awak hijabkan dia. Hijab di sini, hijab seperti yg Islam maksudkan tadi tu dari pengetahuan & idea mana² lelaki bukan mahram.

Tambahan pula awak ni, Subhanallah makhluk yg sangat cantik! Lagilah perlunya dihijabkan. Eeishhh, mana boleh orang lelaki tengok² awak sesuka hati, mana boleh awak yg istimewa ni nak dihidangkan di laman² facebook ke, majalah ke, utk jamu mata² lelaki bukan mahram, mana boleh! 

Awak yg istimewa ni, selayaknya dibungkus rapi simpan dlm laci.  Haha.

Tak. Maksudnya hanya lelaki terpilih saja, yg halal saja, layak mengenali awak, melihat awak apatah lagi menyentuh awak, seterusnya menyayangi & mencintai awak hingga ke syurga Allah. Awwwww.

Kita sama² berusaha ke arah ni. Saya menegur, bukanlah bermakna saya dah perfect berhijab. Tidak. Tidak sama sekali. Hijab wanita tu ada 4:
Hijab Tubuh
Hijab Mata 
Hijab Mulut
Hijab Hati

Kita sama² berusaha ke arah ni. Ke arah menjadi muslimah yg sejati, wanita yg solehah, hamba yg patuh & taat kpd Allah & Rasulullah .

Jadi itulah, saya harap awak faham apa yg saya cuba sampaikan. Dan saya yakin awakkan pandai, mesti awak tahu apa yg patut awak buat sekarang. Saya tak perlulah bagitau satu². Sila buat ini & itu, kemudian ini & itu. Saya yakin awak dah tahu.

Kalau awak tak sure betul atau tidak ini, awak berbalik semula pada konsep hijab yg basic tadi. Kemudian awak analyse la, bila awk berbuat begitu & begini, adakah menepati konsep hijab tadi? 

Kalau tidak maka bertindaklah, kalau ya maka Alhamdulillah semoga Allah memberi ganjaran atas usaha awak.

Saya juga pernah jauh tersesar awak. Saya juga pernah selamba je berpaling dari perintah Allah. Tapi itu pun Allah masih sudi lagi beri saya hidayah utk saya kembali pada cara hidupNya.

Besarnya nikmat ALLAH pada saya yg hina ni, apabila dia sudi tuntun balik langkah kaki saya ni utk kembali berpijak di atas jalanNya. Padahal Dia boleh je pilih utk biar saya, siapa suruh saya yg teruk, kan? 

Itulah tandanya, Allah tu Maha Penyayang terhadap hamba²nya. Semahu² kita masuk syurga, Allah lagi mahu hambanya masuk syurga. Kita tidak mahu kena azab, Allah lagilah tak nak hambaNya yg Dia sayang semua ni kena azab.

Masih byk lagi aspek kehidupan yg perlu saya baiki utk saya jadi betul² jadi muslimah.

Menyebut tentang muslimah, saya nak kongsi sikit maksudnya. 
Muslimah tu ialah perempuan yg Islam.

Islam maksudnya “tunduk, menyerahkan kpd Allah

Perempuan yg Islam ialah perempuan yg tunduk & menyerahkan seluruh jiwa & raganya kpd Allah. Dia bersusah berpayah hanya utk Allah. Dia bersenang bergembira pun hanya utk Allah. Apatah lagi dia berpakaian, bergaul, berhubung & sebagainya. Of course, di samping dia penuhi ibadah² wajib. Itulah muslimah.

Apabila kita mengaku kita seorang muslim, adakah kita benar² sudah hidup dlm keadaan tunduk kpd Allah? Sama² muhasabah. Banyak pincangnya dlm diri saya ni awak tapi saya takkan sekali² biarkan kawan² sekeliling saya pun turut berpincangan. Saya ingin membawa manusia ke syurga, walaupun saya sendiri belum tentu layak masuk ke syurga.

Akhir kata, itulah saja yg saya nak sampaikan dekat awak. Kalau ada benda yg awak tak setuju atau awak keliru, your mostly welcomed to ask or discuss with me.


Saya simpulkan sikit dlm surat ni, saya dgn rendah hati & penuh fakir ingin mengajak diri saya sendiri & awak, utk kita sama² ponder balik erti hijab & applykan dlm hidup kita. Wanita itu rahsia Allah & Allah akan pilih Adam yg istimewa saja utk tahu rahsia itu nanti apabila sampai masanya nanti. InsyaAllah.

Saya minta maaf kalau kata² atau cara saya mnyampaikan ini salah. Saya minta maaf kalau saya buat awak terasa atau sakit hati dgn kata² saya. Tapi kalau awak terasa atau sakit hati dgn content ini, saya tak minta maaf. Hehe. Sebab mahu atau tidak, inilah syariat hidup kita selama berkemudi di bumi ini sebagai hamba Allah yg lemah & kerdil. Maka siapalah kita utk mengetepikan syariat, sebaliknya hidup berpandukan keinginan kita sendiri.

Sekian awak, saya sayang awak, saya sayang semua muslimah.

Saya kongsikan petikan Surah An-Nur utk tatapan bersama. Semoga jadi panduan.
"Katakanlah kpd wanita yg beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya & kemaluannya, & janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yg (biasa) nampak drpdnya. & hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, & janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kpd suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera² mereka, atau putera² suami mereka, atau saudara² laki² mereka, atau putera² saudara lelaki mereka, atau putera² saudara perempuan mereka, atau wanita² Islam, atau budak² yg mereka miliki, atau pelayan² laki² yg tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak² yg belum mengerti tentang aurat wanita. & janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yg mereka sembunyikan. & bertaubatlah kamu sekalian kpd Allah. Hai orang² yg beriman supaya kamu beruntung." (Surah An Nuur: 31)

Wallahualam

Friday, June 2, 2017

Kusangka Orang Gila

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:58 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Salam Ramadhan Al-Mubarak.


Apa khabar semua pembaca setia blog Teratak Pendidik?

(Ada ke? Perasan lebih je ni. Hahaha)

Terlalu lama tak update blog. Sibuk bha. Huhu..

Hari ini bercadang nak kongsi cerita yang dah 6 tahun saya simpan dalam blog. Semoga bermanfaat & sama-sama kita ambil iktibar.

......26 May 2011.....

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30, aku singgah sarapan di bazar Batu Buruk sementara menunggu interview di stesen minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yg menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pak cik yg "lusuh " karakternya. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.

Gambar hanya hiasan

Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pak cik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pak cik tadi. Tuan kedai terkejut & mengangkat tangan melambai seolah-olah memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.

Pak cik tadi tenung aku sambil berkata:
"Pak cik dah makan nak. Terima kasih nak.."

Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yg kusangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pak cik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yg memanggil ku tadi.

"Ada apa pakcik?"

Pakcik kedai balas:
"Jangan bagi & suruh dia makan kat sini, nanti customer pak cik lari."

Aku tersentap. Dan spontan aku membalas.
"Jika orang ini ayah kandung pak cik, pak cik halau tak dia?"

Pak cik tu diam.

"Takpa pak cik, saya akan bayar ansuran kalau pak cik rugi hari ni."

Saya nak tanya,
"Betul ke pak cik tadi tu sudah makan?

Pak cik kedai jawab,
"Tidak. Dari mula pak cik buka kedai pukul 6.30 pagi tadi pak cik kopiah tu duduk kat tiang tu."

Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pak cik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta.

Aku pergi semula pada pak cik kopiah tu.
"Pak cik, saya sunyi makan sorang-sorang, pak cik teman saya makan jom."

Pak cik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yg beralih meja kerana bau pak cik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yg aku tak kenal, aku tahan bau itu.

Lega tengok pak cik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pak cik tu.
"Pak cik dari mana, tinggal di mana?"

Pak cik tu jawab.
"Pak cik merantau cari redha Allah."

Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan². Kot² wali ke ni?
"Mana keluarga pak cik?"

"Pak cik dibuang oleh keluarga pak cik kerana sekeping geran tanah."

"Kenapa pakcik? Apa masalahnya?"

"Pak cik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok-pondok mengaji. Keluarga pak cik terus buang pak cik."

Allah...

"Pak cik tinggal di mana?"

Pak cik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pak cik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, & aku lupa yg aku hanya bawa RM 5.00.

Aduh.... Pak cik tu nampak raut wajah muka aku seolah² melihat masalah dalam dompetku.

Pak cik tu mencelah.
"Nak, ambil duit ni, pak cik bayarkan."

Nak tau apa?

Pak cik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci & satu kad BSN dan i.c lama (pak cik tu bekas tentera laut). Satu kedai dia bayarkan.

Allah.

Satu kedai hairan apabila pak cik kedai tu announce yg makanan semua sudah dibayarkan oleh pak cik kopiah tadi. Masing-masing semua pandang aku & pak cik kopiah.

Dengan tiba-tiba pak cik kopiah angkat tangan & berdoa dengan suara yg agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara "amin....." dengan suara yg ramai.

Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pak cik kopiah tu. Ada yg bangun mendekati kami berdoa dekat-dekat.

Terasa sangat gemuruh & terharu dengan keperibadian orang yg kusangka gila ini rupanya seorang guru agama! Ada yg menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.

Kecoh seketika.

Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi & ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yg berkerumun pada pak cik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pak cik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.

Nak tau apa?

Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yg bertulis:
"Ambil duit ni buat beli susu anak & buah delima untuk orang rumah anak yg mengidam.."

Aku terkaku, & terus pandang ke arah tempat pak cik tadi. Beliau sudah tiada di situ.

Aku terus pakai helmet & tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu & sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan.

"Ya Allah.. Kau peliharakanlah pak cik itu..."

(Copy paste - Warta Dari Hati)


✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

Seburuk mana pun luaran seseorang jangan sesekali menghina kerana siapa tahu dia lebih mulia dari kita di sisi Allah.

Monday, December 26, 2016

Menghina orang lain seperti caci diri sendiri

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:35 PM


RASULULLAH SAW bersabda yg maksudnya: 
"Sesiapa yg menolak kata² buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka drpd mengenainya pada hari kiamat." (Hadis riwayat Ahmad & Tirmizi)




Melakukan perbuatan seperti memperli, memperolok², mengejek, menghina, memperleceh, memperlekeh kemampuan orang lain, memanggil orang lain dgn gelaran yg tidak baik, memalukan orang, menyatakan kekurangan orang secara terang²an kpd orang lain & sebagainya adalah perbuatan yg sangat dilarang oleh Allah.



Sesiapa yg mencaci orang lain dgn perkataan² yg buruk seumpama dia mencaci dirinya sendiri.


Sebaik²nya sebagai umat Islam kita hendaklah hidup saling menghormati, bantu membantu & tolong menolong tanpa mengira agama & keturunan orang yg ingin dibantu.


Justeru, apabila mendengar celaan kita sepatutnya bertindak menyembunyikan keburukan itu sekalipun seseorang yg dicela memang melakukan dosa yg mengaibkan krn kemungkinan orang itu sudah bertaubat & taubatnya diterima oleh Allah.


Sesungguhnya sesiapa yg berbuat demikian ganjarannya adalah amat besar di akhirat kelak.


Sunday, December 25, 2016

Kamulah yang TERINDAH

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:32 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua pembaca blog Teratak Pendidik. Terlalu lama rasanya tidak menulis.

Rupa-rupanya bila semakin dewasa semakin banyak tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Hobi menulis di blog pun terpaksa ditinggalkan buat sementara.

InsyaAllah sebelum tahun 2016 tamat, cik Wana akan berusaha update blog setiap hari. Hihihi..


Perempuan diuji di dunia...
Perlu pakai tudung
Perlu pakai stokin
Perlu tutup aurat dgn sempurna
Kena banyak fitnah
Kena taat perintah suami
Kena menjaga maruah diri
Tak boleh berlebihan dlm berhias



Di akhirat...

SABAR + REDHA = InsyaAllah Syurga menanti



Lelaki diberi kemudahan di dunia...
Tak payah pakai tudung
Tak payah pakai stokin
Aurat senang dijaga
Tak risau dgn fitnah
Mudah nak buat apa saja


Di akhirat...

Tanggung 
Dosa diri sendiri
Dosa isteri
Dosa anak² 
Dosa tanggungjawab yg tak dibuat
Dosa tak beri nafkah
Dosa tak menjaga pandangan
Dosa adik² 
Dosa sesama manusia
Dosa tak solat
& lain².

SABAR + REDHA belum cukup krn lelaki akan ditanya tanggungjawab mereka dibuat atau tidak di dunia.

Kalau melakukan tanggungjawab dgn baik = InsyAllah syurga menanti

Itulah kelebihan yg Allah berikan. Lelaki & perempuan masing² ada kelebihan & Allah itu Maha Adil. Janganlah kita merungut & tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita. Apa yg kita ada itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan. Bersyukurlah.


kata pagi...
"embun itu indah"

kata siang...
"matahari itu indah"

kata malam...
"bulan itu indah"

kata karang di lautan...
"laut itu indah"

kata kupu²...
"bunga itu indah"

Dan kamu adalah yg terindah ciptaan Allah

Surah At-Tin ayat 4 yg bermaksud:
“Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dgn sebaik² kejadian."

"Kamulah yg terindah"
Allah memilih kita menjadi manusia, bersyukurlah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...